Mopedutbildning i Västerås

Moped Klass I (AM)

Utbildningen kan påbörjas som tidigast när du är 14 år och 9 månader, teoriprovet på Trafikverket kan sedan skrivas tidigast från dagen du fyller 15år. Körkortet innebär att du får köra moped klass I, moped klass II, traktor, A-traktor samt motorredskap klass II. För att gå kursen krävs det att du har ett giltigt körkortstillstånd. Detta ansöker du om i god tid innan utbildningen hos Transportstyrelsen.

Upplägg:

• Intensivkurs 3-5 dagar
  • 8h Lärarledd Teori
  • 4h Körtid (Manövergård & Trafik)
  • Boende ingår
  • Digitalt teorimaterial ingår
  • Teoriprovet skrivs på Trafikverket, kostnad på 325:- tillkommer

Moped Klass II

Utbildningen kan påbörjas när du är 14 år och 9 månader, teoriprovet på trafikskolan kan tidigast skrivas från dagen då du fyller 15år. Moped klass II får köras i högst 25 km/tim och får köras på cykelbanor. Körkortstillstånd behövs inte.

Upplägg:

• Intensivkurs 2 dagar
  • 8h Lärarledd Teori
  • 2h Körtid (Manövergård)
  • Boende ingår
  • Digitalt teorimaterial ingår
  • Teoriprov på trafikskolan, ingår i utbildningskostnaden

För dig som ska köra A-Traktor/Mopedbil

Under din utbildning kommer du enbart att få köra 2-hjulig moped, detta är ett krav från Transportstyrelsen. Under de praktiska och teoretiska lektionerna kommer vi att gå igenom specifika moment för just dig som ska köra fyrhjuligt.
Vi rekommenderar dig som ska köra ett fyrhjuligt fordon att välja något av våra tilläggspaket för att vidareutbilda dig på just det fordon du ska köra.

*Körning med din A-Traktor/Mopedbil:

Du, tillsammans med lärare kommer att träna på att hantera ditt fordon ute i trafik. Det kan vara allt från parkering, placering i korsningar och hastighetsanpassning. Du kommer med ditt fordon till oss, så utgår vi härifrån. Detta kan endast göras efter avslutat utbildning, samt godkänt teoriprov.

*Manövrering med trafikskolans bil på skolan:

Du, tillsammans med lärare kommer att träna på att manövrera ett fyrhjuligt fordon. Parkering, backning även växling/kopplingsarbete om det skulle behövas. Då detta är på inhägnat område kan det göras under din ”vanliga” mopedutbildning.

Bokning

När du funderat ut ett datum som passar dig sänder du oss ett email och efterfrågar detta, det går även bra att ringa. Vi ger dig svar angående plats och sänder dig ett formulär via e-post som du fyller i och sänder tillbaka till oss. Vi avslutar med en orderbekräftelse som meddelar att du är inbokad. Fakturan från oss på det paket du valt skickas till vårdnadshavare ca två veckor innan utbildningens start och ska vara betald innan utbildningen startar.

Hur går det till?

Teorilektionerna är fördelat på två olika dagar, förmiddag eller eftermiddag. Under utbildningen kommer du att köra 2-hjulig moped inne på vår manövergård där du får lära dig att hantera mopeden. För klass 1 tillkommer en 2h körning på 2-hjulig moped i trafik där vi går igenom samspel, trafikregler, hastighetsanpassning med mera.

Vid de praktiska momenten med körning så använder vi alltid full motorcykelutrustning så att du är ordentligt skyddad om något skulle hända. Under vintertid måste ni tänka på att klä er riktigt varmt under utrustningen. Vi rekommenderar underställ, tjocktröja och riktigt varma handskar.

För att du ska bli godkänd krävs det att du uppnår alla kursmål enligt TSFS 2009:12. Om kursmålen ej uppnås, så kan extra lektioner behövas för att bli godkänd.

Lite praktiska detaljer

I vårat fräscha boende finns allt du behöver för att känna dig som hemma. Dusch, Wi-Fi, tvättmaskin och fullutrustat kök. Allt för att göra din vistelse hos oss så bekväm som möjligt. Det är gångavstånd till shoppingområdet Hälla där det bland annat finns matbutiker.

Tillval
  • Extra körlektion på manövergård (2h) – 1.500:-
  • Extra körlektion i trafik (2h) – 1.500:-
  • Körning med din A-Traktor/Mopedbil (80 min) – 1.500:-
  • Manövrering med Trafikskolans bil på skolan (80 min) – 1.900:-

Aktuella kurser mopedutbildning

Gäller både för Klass I (AM) & Klass 2

• 3-5 Maj 2024
  • 31 Maj – 2 Juni 2024
  • 12 – 13 juni 2024
  • 24 – 28 juni 2024
  • 22 – 28 juli 2024
  • 5 – 9 augusti 2024

Skicka in en kostnadsfri förfrågan

Skicka in en förfrågan nedan eller ring oss på:

Vill du veta mer eller har du frågor?

Vi svarar gärna på din frågor. Ring oss så kan vi hjälpa dig med just din förfrågan!