Handledarutbildning för övningskörning med personbil

Elev och handledare går handledarutbildning

Vid övningskörning privat behöver både du och din handledare genomgå handledarutbildning (introduktionsutbildning). Du som körkortselev och du som handledare kan genomföra kursen vid två skilda tillfällen.

Du måste vara minst 15 år och 9 månader för att få gå utbildningen (man får övningsköra med personbil från det att man är 16 år).

Vem kan bli handledare?

Handledaren måste vara minst 24 år och ha haft körkort under minst fem av de tio senaste åren.

Innehåll handledarutbildning

• Körkortsutbildningens mål och innehåll samt regler för övningskörning.
  • Hur man planerar och strukturerar övningskörning.
  • Viktiga faktorer för trafiksäkerheten.
  • Miljö och sparsam körning.

Tre lektionstimmar

En Handledarutbildning varar i 3 timmar exklusive rast. Under utbildningen får du information om bland annat vad handledare har för ansvar vid övningskörningen, vilka krav och bedömningskriterier som gäller vid förarprov (kunskapsprov och körprov) och hur viktig körerfarenheten är för trafiksäkerheten.

En handledarutbildning är giltig i 5 år.

Starta din utbildning rätt

Med vårat startpaket får du introduktionskurs till handledare och elev samt en 2 timmars första lektion med din handledare i baksätet. Kostnad 2300:-(Ord. pris 2900:-)
Detta för att ni ska få en bra start på er utbildning, där både handledare och elev får tips på hur man lägger upp den privata övningskörningen samt vad man bör tänka på.

Kurser 2024

Västerås: Jämna veckor, Lördag 10:00-13:30

Handledarutbildning

Behörighet B: Personbil
Kurslängd:
3 timmar
Pris:
550 kr / person
Plats Västerås: Hässlögatan 22 (Halkbanan Västerås)

Startpaket

2st platser till introduktionsutbildning samt en körlektion.

Pris: 2300 kr

Skicka in en kostnadsfri förfrågan

Skicka in en förfrågan nedan eller ring oss på:

Vill du veta mer eller har du frågor?

Vi svarar gärna på din frågor. Ring oss så kan vi hjälpa dig med just din förfrågan!